محاسبه نرخ کرایه حمل بار چگونه و بر چه اساسی است؟

هزینه حمل بار یکی از مهم ترین وظایف باربری است که بایستی در آرامش کامل و مطابق با استاندارد های اتحادیه تعیین گردد. این موضوع با توجه به عوامل متعددی متغیر می شود که برخی از آن ها را در زیر آورده ایم.

عوامل موثر بر محاسبه نرخ کرایه حمل بار

خدمات شکل گرفته: پیش از هر کاری برای محاسبه نرخ کرایه حمل بار لازم است خدمات شکل گرفته در فرایند ماموریت را در نظر بگیریم. در برخی ماموریت ها تنها کالا را تا محل مورد نظر حمل می کنند و پس از آن وظیفه ی کارگران به اتمام می رسد اما در برخی دیگر کارگران موظف اند برای بسته بندی کالا و حتی حمل و چیدمان آن به صاحب خانه یا شرکت و مغازه کمک کنند. هرچه بر وظایف کارگران و ساعت کار آنان افزوده شود دستمزد آن ها و هزینه حمل بار افزایش یافته و در نهایت هزینه حمل بار با میزان بیشتری محاسبه می گردد.

تجهیزات استفاده شده: در هر مرحله حمل بار از تجهیزاتی استفاده می شود که شاید در وهله ی اول تصور شود که هزینه آن بر روی کرایه اثر ندارد. اما لازم است بدانید که هزینه ی تمامی مراحل باربری برروی یک دیگر اثر متقابل دارد. به زبانی دیگر کارگر موظف است هزینه نهایی را که شامل تمامی این موارد می شود از مشتری دریافت کرده و به شرکت تحویل دهد تا شرکت مربوطه (که در اینجا منظور ما کالابار است) درصد سهم خود را برداشته و سهم کارگران و راننده را به آنان پرداخت کند.

این تجهیزات می تواند شامل ماشین آلات و یا خرده ریزه های بسته بندی کالا باشد.

نوع خودروی باربری: خودروهای مختص باربری در پارکینگ مخصوصی نگداری می شوند که انواع مختلفی دارند. برای مثال در یک باربری می توان از موتور تا تریلر ها را در ابعاد متنوع مشاهده کرد. هرچه مصرف سوخت خودرو افزایش یابد و یا حجم بار بیشتری را جای دهد در نهایت هزینه آن کل محاسبه نرخ کرایه حمل بار را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را با افزایش چشمگیری مواجه می کند.

محاسبه نرخ کرایه حمل بار
محاسبه نرخ کرایه حمل بار

 

مسافت حمل بار: سفارش حمل بار توسط مشتری تا مسافتی خاص انجام می گیرد که آن را در لحظه ی اول به کارشناسان اعلام می کنند. کارشناس مربوطه با کمک حسابداران خبره موظف است مسافت را مورد نظر قرار داده و میزان سوخت تقریبی در این فاصله را به دست آورد سپس در نهایت تمامی مبالغ را به صورت دقیق به مشتری اطلاع دهد.

بازه زمانی ماموریت: ماموریت می تواند در فواصل صبح تا غروب انجام شود یا به درخواست مشتری به نیمه های شب موکول شود. اگر که شب کاری برای کارگران رخ دهد چون که هوشیاری و سلامتشان به خطر می افتد دستمزد بیشتری دریافت می کنند. قانون کار نیز از این خواسته پشتیبانی کرده و در صورت لزوم از حقوق کارگر دفاع می کند.

محاسبه نرخ کرایه حمل بار درون شهری چه تفاوتی با برون شهری دارد؟

از آن جایی که باربری در جاده مشکل تر از حمل کالای درون شهری می باشد و این فعالیت ممکن است با توجه به فاصله میان دو شهر یک شبانه روز و یا بیشتر به طول بی انجامد طبیعی است که مبلغ نهایی آن بیشتر محاسبه شود. اما باربری درون شهری تنها کالا را میان محلاتی نزدیک به هم جا به جا می کند که در بیشترین بازه زمانی ممکن است هر ماموریت حمل کالا 2 الی 3 ساعت طول بکشد.

آیا افزایش تعداد کارگران می تواند در تسریع حمل بار اثر گذار باشد؟

بله افزایش تعداد کارگران در نقل مکان خانه های ایونی که بار زیادی دارند می تواند موثر باشد و فرآیند کار را سرعت ببخشد اما در مقابل محاسبه نرخ کرایه حمل بار را افزایش می دهد زیرا هر کارگر مزد جداگانه ای دریافت می کند که در استفاده از این امکانات محدودیت ایجاد می کند. زمانی که بسته بندی و حمل کالا در زمان کمتری انجام شود  این طبیعیست که ماموریت در زمان کمتری به اتمام برسد.

سخن پایانی

در کلیات قضیه هزینه حمل بار هیچکس تمی تواند ارتباط میان مراحل باربری با یک دیگر را انکار کند و یا گفته شود که هزینه ی یک مرحله کار بر روی مرحله ی دیگر تاثیر ندارد زیرا کارکنان هر بخش از باربری از همان مبلغی دریافت می کنند که کارگران در اتمام کار از مشتری می گیرند.

تماس با 88192655-021

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟

پاسخ بدهید

هشت + 9 =

09128897213